fredag 22. januar 2016

Litt av våre prosjektet hjemme i huset vårt!

Vi kjøpte hus som vi flyttet inn i april 2015.

I utgangspunktet var det gjort en hel del, men allikevel var det noen ting jeg "ikke kunne leve med".

Slurvete malejobb med 1 strøk underlaget LYSTE mot oss. Vegger som var malt halvveis, da den som hadde malt der ikke rakk lenger opp og tydeligvis ikke hadde stige tilgjengelig.

Det er slike ting som jeg ikke orker å se på dag etter dag.

Vi startet med oppussing i stue og vindfang allerede første uka, men så prioriterte vi andre ting.

Men i høst og vinter har det skjedd en del endringer.

I 2.etg er det soverom og bad.
I gangen i mellom var det er forferdelig vegg til vegg teppe som passet bedre inn på danskebåten enn i et hjem.

OG tanken på alt som lå i det teppet...... Nei, det måtte ut.


Jeg fjernet pyntelister og skjærte teppet tvers av på midten. 
Under var det et laminatgulv.

Jeg fikk buntet alt sammen og hivd det ut.

Så var det linoleumsgulv fra 70-tallet som skulle ut.

Det var en skikkelig drittjobb, men under der visste jeg at det var et vakkert gammelt tregulv.

Etter å ha fått ut linoleumen fra 70-tallet og forsøkt å fjerne de verste limrestene i ca 2 timer forstod jeg at det var ikke sjans for å få frem det vakre tregulvet uten å tilkalle noen med en stor pussemaskin og veldig grovt papir.

Så da ble det plan B- et nytt vinylgulv som vi la helt selv.

Det ble limt i alle døråpninger, skjært etter alle kunstens regler og så satte jeg på pyntelister igjen! 

FIKS FERDIG! :) Og så fint det ble.


Så stod trappa for tur.

De ekle trappeteppene var fulle av lange hår som vi aldri fikk vekk med støvsugeren. Og det var ikke våre lange hår. Dessuten var fargen helt grusom i mine øyne.

Sienna på 7,5 år startet på toppen og dro de av. Hun syntes det var kjempeartig!
Da satt vi igjen med trapp med lim.

Jeg brukte Sitrusspray, sprayet på flekken og tørket av LETT som en PLETT! Helt fantastisk.

Da hadde vi en hvit trapp.

Men forvandlingen skulle bli enda større!


Hele gangen (som seriøst hadde 3 ulike farger/nyanser) ble malt i en kald gråfarge som heter Clear Calais fra Nordsjø. Typen maling er Ambiance Superfinish glansgrad 5.

Trappa ble så malt i en dyp lilla med den splitter nye gulvmalingen fra Nordsjø; Perform + Diamond Floor.
Den har tørketid på 30 minutter og er overmalbar på 2 timer! 
JIPPI! 
2 strøk på en kveld!

I mellom trappetrinnene tapetserte jeg med en dus tapet i lin-look med trekanter i grått, beige og gyldent.

Den samme tapeten satte jeg på garderobedørene våre:


Garderobedørene er malt i samme gulvmalingen som trappen.
Jeg satte på gull-knotter (ikke ekte) også for å forsterke det gyldne i tapeten.

Før var det litt mer sirkus med ulike farger på alle garderobedørene.

Og egentlig begynte jeg i feil ende, for det startet med dette gulvet her i gangen.

Min kjære samboer skulle være borte for kvelden, og siden det er 2 strøk på en kveld på denne gulvmalingen så satte jeg igang så snart han var ute.


Kan tro han fikk seg en overraskelse når han kom hjem:)
Men siden dette er yndlingsfargen hans var absolutt greit!

God og kreativ helg til dere alle sammen!!!

Aina/Hjertehjort

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar