torsdag 9. juni 2016

En blomstrete kommode (som ble kjendis i lokalavisa)!

Vi fikk spørsmål fra vår lokalavis Ringerikes Blad om Hjertehjort ville vise hva vi holder på med i et bygg og bo- bilag.

Og det er klart vi ville det! 

For å best kunne vise hvordan vi jobber kom journalisten innom oss i flere omganger.
For å redesigne et møbel er ikke gjort på 1-2-3 ;)   

Møbelet jeg skulle fikse var en furu-kommode.

Jeg demonterte den, pusset lett over der det var store hakk og heftgrunnet så.



Etter dette malte jeg møbelet i en gulfarge som heter SNORRE.
Malingen er Ambiance fra Nordsjø, og den flyter meget godt ut!
På beina valgte jeg å bryte litt med rosa i en farge som heter BARBIE!

En god pensel og rulle er alfa omega.
Å legge penger i godt utstyr, og maling som er lett å jobbe med, er et av våre beste tips!


Så var det på tide å tapetsere fronter og nedi skuffer.

Tapeten er fra Eco-Happy!

Jeg skjærer til høyden på tapeten på forhånd. Her er skuffene så brede at jeg trengte å legge 2 høyder i bredden for å dekke hele skuffen. 
Da er det viktig å følge mønsterrapporten nøye for å få en så jevn overgang som mulig.

Tapeten er limt på med tapetlim. Jeg synes det er lettest å bruke pensel for å påføre limet når jeg jobber med små flater som her.

Jeg bruker en liten tapetsletter i gummi for å stryke tapeten ut. Ved siden av har jeg alltid en fuktig klut med varmt vann for å tørke av overflødig lim.

En skarp kniv er også viktig! Bladet blir fort sløvt av å skjære i tapeten. Knekk av en del av bladet og jobb med skarp kniv. 


Før og etter!!!

Tapeten ble overflatebehandlet med matt gulvlakk!
Knotter valgte jeg å ha i sort for å ta opp fargen i omrisset på tapeten.


Et skikkelig GLAD og FARGERIKT møbel!

Maling og tapet er fra Maleriet Fargehandel
www.facebook.com/malerietfargehandel 

   
 Og her er dobbeltsiden fra Ringerikes Blad :)
 
Vi kan pusse opp for deg også!
 
Aina/Hjertehjort 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar