fredag 4. september 2015

En ærverdig gammel skjenk fikk blåst støvet av seg!

Denne gamle skjenken kommer fra en bondegård som min oldefar har vokst opp på.

Når de som bor der i dag skulle kvitte seg med noen møbler ringte de oss og spurte om vi ville ha det!

SÅ KLART!! svarte vi.


Den er gammel og TUNG, men utrolig fin og velholdt.

OG med MASSE lagringsplass!


Hele skjenken ble pusset ned, jeg sparklet der det var hakk, pusset litt til og grunnet hele med heftgrunn!

Skuffene var fine i treverket, bortsett fra et par småsår som jeg også sparklet.
 

Disse gav jeg først et par strøk med hvit interiørbeis, siden la jeg en grå interiørbeis på toppen. 
Etter dette pusset jeg lett over de igjen med fint sandpapir. 
Da fikk jeg det rustikke uttrykket jeg ønsket.

Skjenken ble malt i en høyglanset mørkegrå farge som heter ELEGANT hos Jotun.

Innsiden malte jeg med en lysere grå farge som er matt i finishen. 
Det gir et spennende uttrykk å bruke ulike glansgrader på møbler når det er bevisst!
 
 Siden skjenken var så mørk og "tung" i uttrykket ønsket jeg å freshe det opp litt. Nøklene er derfor malt i en Solgul farge med Bengalack.



Utsiden og innsiden av dørene ble tapetsert med en tapet med motiv av gamle Franske Postkort. 
Det samme gjorde jeg nede i skuffene.


Jeg gikk så over tapeten med vannbasert gulvlakk slik at det skal holde seg godt, og tåle bruk!

Dette ble et ekstra flott og ekstravagant møbel med mange fine detaljer!

Det kan kjøpes her:

 Aina/Hjertehjort

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar