onsdag 23. september 2015

En gammel og FLOTT kommode!

Denne gamle kommoden estimerer vi er fra slutten av 1800-tallet en gang.

Men den er fortsatt veldig solid, og ikke minst VAKKER!

Den var noe skadet i lakken og spriket litt i skjøter.

Dette ble et restaurerings-arbeide som Hjertehjort ikke er vant med...


Jeg begynte med Liberon Møbelrens.

Den renser møbelet i dybden.

Så brukte jeg en voks-stav som jeg varmet opp i varmt vann og la i sprekker og groper.

Voks-staven kommer i mange farger, så jeg valgte den som var nærmest i fargen på kommoden.


Nå var jeg klar for å gjøre noe nedi skuffene. 
For NOE form for ReDesign måtte den jo få. Men jeg ønsket å holde det  gammeldagse preget i størst mulig grad.


Jeg valgte å legge Mineralmaling fra Liberon nede i skuffen. Den var i en lys grå farge.

Når dette hadde tørket gikk jeg over med en gylden bronsefarge med skimmer som hører til mineralmalingen for å legge over.

 
 Jeg gikk så over hele møbelet med Finishin Oil fra Liberon som gave en helt ny glans til møbelet. 

Jeg tapetserte nede i skuffene med en vakker en tapet som hadde matchende skimmer til malingen jeg allerede hadde malt med.

 
Jeg polerte også oppp igjen håndtakene.

Det er moro med så tydelige før og etter bilder! 

 
 Her er endelig resultat.

Noen små sår og litt slitasje er det jo på et så gammelt møbel.

Men jammen ble det mye finere, og ikke minst veldig elegant med denne tapeten og bronsemalingen nede i skuffene!


Denne vakre antikke kommoden kan kjøpes hos Hjertehjort!


Aina/Hjertehjort

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar